Ahad, 11 November 2012

Definisi Pengajaran dan Pembelajaran


  • Pengajaran ialah sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan muridnya. Guru merancang pengajaran secara sistematik dan teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil inisiatif untuk belajar dari memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran yang diperlukan.
  • Pembelajaran pula ialah proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran juga merupakan perubah tingkahlaku atau kebolehan sesorang yang dapat dibekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan proses pertumbuhan. ( Robert M.Gagne, 1970 )

Ciri-ciri pengajaran
Ciri-ciri Pembelajaran
     1. Guru dan murid                                                 
     2. Hanya bermakna apabila ada pembelajaran.
     3. Melibatkan intruksi diikuti dengan latihan, indoktrinasi dan pelaziman   
     4. Melibatkan proses pemikiran dan penggunaan bahasa.
     5. Ada kaitan dengan tugasan dan pencapaian.  
     6. Meliputi ruang mengajar. 
     1. Satu proses yang berterusan.
     2. Secara formal dan tidak formal
     3. Secara formal melalui sekolah.
     4. Di sekolah merangkumi 
       -  Membaca, menulis, mengira dan sebagainya.
     5. Secara tidak formal melalui rakan sebaya, keluarga, media massa, dan persekitaran.
     6. Mempunyai teori-teori atau mazhab pembelajaran iaitu behavioris, kognitif, sosial 
    dan humanis.
         
  • Matlamat pengajaran
  1. Mengajar murid fakta dan prinsip kandungan pelajaran.
  2. Menjadi model peranan (role model) bagi murid.
  3. Membantu murid membina kemahiran berfikir aras tinggi.
  4. Menyediakan murid menghadapi alam pekerjaan.
  5. Merangsang pembangunan peribadi murid.
  6. Membantu murid membina kemahiran aras belajar.
  • Objektif Pengajaran :
  1. Merancang pengajaran yang mengambil kira kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar.
  2. Menaksir kefahahaman pelajar terhadap isi kandungan pelajaran.
  3. Merancang pengajaran yang memberi peluang pelajar berinteraksi antara satu sama lain.
  4. Merancang fakta dan prinsip kandungan pelajaran.
  • Aspek-aspek penting dalam perancangan Pengajaran dan Pembelajaran.
Sebelum merancang dan melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran, seseorang guru perlulah :
  1. Mengkaji dan mentafsir sukatan pelajaran secara mendalam.
  2. Memilih kemahiran-kemahiran dan isi pelajaran yang sesuai.
  3. Merancang pengajaran seperti beikut :
               - Set induksi / pengenalan
               - Perkembangan Pengajaran dan Pembelajaran
               - Penutup
     4.  Menentukan strategi Pengajaran dan Pembelajaran
     5.  Menyediakan bahan bantu mengajar.
     6.  Menyediakan penilaian.

  • Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran.
  1. Set induksi / pengenalan
              - Langkah permulaan atau pengenalan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran.
              - Bertujuan untuk menghasilkan aliran pemikiran dan merangsang minat murid terhadap isi
                 pelajaran.
              - Masa pengajaran ialah 5 minit.
              - Teknik yang digunakan ialah kemahiran menyoal.

     2.  Perkembangan Pengajaran dan Pembelajaran.

             - Penyampaian isi pelajaran.
             - Merangkumi :-
                 * Teknik penyampaian guru
                 * Teknik menyoal
                 * Penggabungjalinan
                 * Penyerapan
                 * Pengukuhan
                 * Pengayaan
                 * Pemulihan
                 * Penilaian
                 * Refleksi

     3.  Penutup 

               - Langkah akhir yang merangkumi :-
                    * Tindakan susulan
                    * Penilaian
                    * Membuat kesimpulan atau rumusan
  • Sukaran Pelajaran
    Dokumen yang mengandungi perkara-perkara wajib diajar kepada pelajar sepanjang tahun persekolahan. Sukatan pelajaran disediakan oleh bahagian PPK, Kementerian Pelajaran Malaysia.

  • Sumber Bahan Pengajaran.
- Kepelbagaian bahan pengajaran

    Penggunaan Pusat Sumber dan Komputer amatlah digalakkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Antaranya, seperti akhbar, majalah, buku rujukan, kamus, internet, bahan sastera, buku teks, dan bahan beransur ilmu hendaklah digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran serta untuk bacaan ekstensif.


1 ulasan:

  1. Tahniah anda telah berjaya blog yang menarik. Banyakkan isi dan isu yang lebih menarik. Saya suka blog anda.

    BalasPadam